להצטרפות*3080

גודל טקסט

התייבשות אצל ילדים

התייבשות אצל ילדים היא נושא שמטריד הורים רבים. מהי התייבשות ומדוע תינוקות וילדים נוטים להתייבש יותר ממבוגרים? איך נזהה התייבשות בקרב ילדים ואיך נטפל בה? המדריך להורה המודאג.

מהי התייבשות ואיך מגדירים אותה ?

התייבשות מוגדרת כאובדן של 1% או יותר ממשקל הגוף כתוצאה ממחסור בנוזלים. התייבשות עלולה להיגרם מצריכה לא מספקת של נוזלים כלומר מיעוט שתייה או מאובדן מוגבר עקב הזעה, ייצור מוגבר של שתן (למשל בסוכרת), הקאות או שלשולים.

התייבשות יכולה להיות קלה, בינונית או קשה בהתאם לכמות הנוזלים החסרה. החוקרים מגדירים התייבשות קלה כאיבוד נוזלים בשיעור של 1%- 3% ממשקל הגוף. ככל שאובדן המים נמשך רמת ההתייבשות עולה והיא עלולה להפוך להיות מסוכנת.

מדוע ילדים נוטים להתייבש יותר ממבוגרים ?

תינוקות וילדים מצויים בסכנת התייבשות גדולה יותר ממבוגרים וזאת בעיקר עקב תכולת מים גדולה יותר ברקמות וכן חילוף חומרים גבוה יותר. ככל שהגוף מכיל יותר מים, כך הוא תלוי בהם יותר על מנת לתפקד ורגיש יותר למחסור בהם. חילוף חומרים גבוה גורם לאיבודי מים גדולים יותר בשתן. תינוקות מאבדים הרבה מים דרך העור, היות ושטח פני הגוף שלהם גדול יחסית לנפח. בנוסף, ילדים פחות מבחינים בתחושת הצמא ונוטים "לשכוח" לשתות. תינוקות שאינם יודעים לדבר תלויים בהוריהם ובמודעות שלהם מבחינת אספקת הנוזלים. 

כמה מים ילדים צריכים לשתות ביום ?

כיצד למנוע התייבשות אצל ילדיםעל מנת למנוע התייבשות צריך להקפיד לשתות בכמות מספקת.

על פי המלצות השתייה האמריקאיות תינוקות בגלאי 7-12 חודשים צריכים לשתות כ-3 כוסות* מים ביום (600 מ"ל), פעוטות בגילאי 1-3 שנים צריכים לשתות כ-4.5 כוסות מים ביום (800 מ"ל), ילדים בגלאי 4-8 זקוקים ל-6 כוסות מים (1.2 ליטרים) ביום.

בתקופת ההתבגרות הדרישה למים עולה: מתבגרים בני 9-13 זקוקים ל-9 כוסות מים ( 1.8 ליטר) ביום ומתבגרות בגילאים הללו זקוקות ל-8 כוסות (1.6 ליטר) ליום.  

המלצות אלה מכוונות לתנאים של מזג אויר נוח, פעילות גופנית יומיומית רגילה ללא מאמץ וכן למצב של בריאות תקינה. בתנאים של הזעה מוגברת, למשל באקלים חם ובזמן פעילות גופנית מומלץ לשתות יותר. גם מצבי חולי שונים דורשים לעיתים הגברת שתייה ,בעיקר כשיש חום, הקאות ושלשולים.

ציידו את ילדכם בבקבוק מים מינרליים בכל יציאה מהבית.

*כוס= 200 מ"ל 

מהם הסימנים של התייבשות?

מחקרים מציינים כי סימנים מוקדמים של התייבשות אצל תינוקות וילדים כוללים:

כאבי ראש, עייפות (תינוקות וילדים עלולים להיות ישנוניים מכפי הרגיל), מיעוט שתן (בקרב תינוקות מתייחס לפחות מ 6 חיתולים רטובים ביום, עבור ילדים ומתבגרים 8 שעות או יותר ללא השתנה), שתן כהה ובעל ריח חזק, איבוד תאבון, עור סמוק, אי סבילות לחום, סחרחורות, יובש בפה ובעיניים, תחושת צריבה בקיבה. עבור תינוקות – בכי ללא דמעות או עם דמעות ספורות. 

חומרת הסימפטומים מעידה על דרגת ההתייבשות. כשמדובר בהתייבשות קלה אין למעשה סימנים ברורים וחד משמעיים לזיהוי. מודעות  לסימפטומים המוקדמים יכולה לעזור לעצור אותם לפני ההחמרה. כשהילד שלכם חוזר מפעילות סמוק לחיים במיוחד או כשעוברות הרבה שעות מבלי לשמוע את המשפט: "יש לי פיפי" כדאי להיות ערים לכך שיתכן שאילו סימנים שיכולים להעיד על מחסור במים ומומלץ להציע שתייה.

דרך טובה לדעת האם הילד שתה מספיק היא על פי צבע השתן: הצבע צריך להיות בהיר (יותר  לימונדה ופחות מיץ תפוחים...) וחסר ריח כמעט.

כדאי ללמד ילדים לבדוק את עצמם ולבחון את צבע השתן שלהם  (השתן הראשון על הבוקר הוא המשמעותי ביותר): "פיפי צהוב זה לא טוב, פיפי שקוף – אני אלוף!".

טיפול בהתייבשות אצל ילדים ותינוקות - נביעות

 איך מטפלים בהתייבשות ?

הטיפול הכי טוב בהתייבשות הוא למנוע אותה מראש. אנחנו ההורים צריכים להיות מודעים למצב, לייחס תשומת לב מיוחדת לכמות השתייה היומית של הילדים שלנו ולהנחיל להם הרגלי שתייה נכונים.

  • לא תמיד ניתן לסמוך על תחושת הצמא. היא בדרך כלל מופיעה כאשר אנחנו כבר במצב של יובש קל (לאחר איבוד של 0.8% - 2% ממשקל הגוף). בייחוד בימים חמים ובימים של פעילות גופנית כדאי להקפיד על שתיית מים מרובה, גם מעבר לתחושת הצמא.
  • מומלץ להקפיד על שתיית מים סדירה: מחוץ לבית, לפני ואחרי פעילות ספורטיבית ובעת שהייה בים ובבריכה. פעילות בתוך מים אינה מעודדת צמא, רובנו לא מרגישים בחום וכמעט ולא מזיעים ולכן יש סכנה של התייבשות וקבלת "מכת חום". 
  • בקבוק מים אישי צמוד בכל פעילות ולכל יציאה מהבית הוא פריט חובה לילדים וגם לנו.
  • במהלך היום חשוב לעשות "הפסקות שתייה", בעיקר בזמן משחק בחוץ וגם כשנמצאים בבית.
  • השתמשו בכל אמצעי שיש ברשותכם על מנת להגביר את שתיית המים: הציבו את בר המים הביתי במקום מרכזי ובולט בבית, מנו תורן שאחראי למלא קנקן מים לכל ארוחה, למדו אותם לספור את כמות הכוסות שהם שותים והציעו לילדים להכין טבלת שתייה יומית או שבועית.

והכי חשוב, אל תשכחו - ההצלחה שלהם תלויה גם בכם: ככל שאתם תקפידו לשתות ולהוות מודל לחיקוי עבורם כך הם ישתו יותר. 

 

רוצים לדעת עוד על מניעת התייבשות אצל ילדים?

הכנסו למאמרים הבאים:

לקבלת הצעת מחיר לשירות הברים שלנביעות

מחשבוןצריכת מים

הורידו את האפליקציה