להצטרפות*3080

גודל טקסט

אוהבים לטייל עם הילדים

אוהבים לטייל עם הילדים ? אל תשכחו להקפיד על צריכת שתייה מספקת. טיפים למבוגר האחראי

מאת: שרון דבוש- חלילי, דיאטנית קלינית R.D.

טיול עם ילדים הוא חוויה מאתגרת להורים. הצלחת הטיול תלויה במידה רבה בהכנות המוקדמות . אחד הנושאים החשובים שדורש התארגנות וחשיבה הוא שתייה או ליתר דיוק הדאגה שהילדים ישתו בכמות מספקת . ילדים מטיילים , בייחוד במסלולים ארוכים ובתנאי מזג אויר חמים , זקוקים להשגחה קפדנית  גם לגבי כמויות המים שהם שותים. אל תסמכו על תחושת הצמא ועודדו את הילדים לשתות מעבר לה. שתייה בכמות מספקת תפחית סיכון להתייבשות, תשמור על הכושר הגופני ותתרום למצב רוח ולתחושת הרעננות .

מה כדאי לזכור לפני שיוצאים לטיול עם ילדים:

ילדים נוטים לאבד יותר מים ממבוגרים

הסיבה העיקרית להקפדה על שתייה צריכת מים מספקת בזמן טיול או פעילות גופנית עם ילדים היא העובדה שילדיכם מצויים בסיכון גבוה יותר להתייבשות מכם: גופם של ילדים מכיל יותר מים לעומת מבוגרים וחילוף החומרים שלהם מהיר יותר.

כמו כן, ילדים נוטים לשכוח לשתות ובדומה למבוגרים, גם אצלם תחושת הצמא אינה מפותחת דיה. מעבר למניעת התייבשות, שתייה בכמות מספקת תורמת להגברת הכושר הגופני, מפחיתה התכווצויות שרירים ומגבירה את הערנות. בתור המבוגרים האחראיים חשוב שתסבירו לילדיכם מדוע חשוב שיקפידו לשתות ( בנחת, בשפה פשוטה ומובנת ) ועקבו אחרי כמויות השתייה שלהם.

כמה מים צריך לשתות ביום?

כמות הנוזלים הדרושה לגופנו  תלויה בגורמים רבים והיא משתנה מאדם לאדם. על פי ההמלצות ילדים בגלאי גן צריכים לשתות כליטר של נוזלים ליום, בגלאי בית ספר יסודי  הכמות עולה לכיוון 1.5 ליטר שתייה ביום ומתבגרים זקוקים לסביבות 2-2.5 ליטרים ליום. בנים זקוקים ליותר שתייה מבנות ( החל מגיל 9 ) עקב מסת השריר הגדולה יותר אצלם. פעילות אינטנסיבית ומזג אויר חם ולח מגבירים את הצורך בשתייה. עקבו אחרי רמת ההזעה של הילדים: הזעה פירושה אובדן מים מהגוף ולכן ככל שהילד מזיע יותר כך הוא זקוק ליותר שתייה.

 קחו אתכם  מראש את כל כמות המים הנדרשת עבור כל אחד מבני המשפחה .

עודדו את כולם, כולל הקטנטנים, לקחת חלק בסחיבת המים (מנשא מים אישי יכול להיות אטרקציה ) ולהיות אחראיים גם לשתות מהם.

שותים מים - כולם ביחד וכל אחד לחוד

נצלו כל הזדמנות לעודד שתיית מים :

שתו מים יחד לפני היציאה מהבית: "לא יוצאים לפני ששותים" !
פזרו בקבוקי מים במכונית (הפסקות פיפי בדרך הן הזדמנות מצוינת לחילוץ עצמות)
דאגו לבקבוק מים אישי (כתבו עליו את השם) עבור כל אחד
במהלך הפעילות עצרו להפסקות שתייה ובדקו את מפלס המים בבקבוק האישי
בסוף הטיול הקדישו זמן לסיכום שתייה יומי. מי שלא עמד ביעדים יכול להשלים 
שמשו לילדיכם מודל לחיקוי בכך שתראו להם שאתם שותים מים  ונהנים

מלח- מים , מלח - מים

מים הם הנוזל המומלץ  ביותר לשתייה גם בזמן פעילות. יחד עם זאת במידה והפעילות גוררת הזעה מרובה (מסלול הליכה מאתגר ביום חם, למשל) צריך לספק לגוף לצד הנוזלים גם מלח. ילדים ונשים רגישים במיוחד לירידה ברמת הנתרן בדם בעקבות הזעה אינטנסיבית. לצד שתית המים כדאי לצרוך גם מזון המכיל כמויות גבוהות של מלח כגון: קרקרים מלוחים, בייגלה או חטיפים מלוחים אחרים, כריכים עם ממרח חומוס או פסטראמה או ירקות מוחמצים.

שפת הסימנים : איך יודעים שהילדים שותים מספיק

צבע השתן הוא מדד טוב ופשוט לבדוק את מצב המים בגוף ( "פיפי צהוב - זה לא טוב , פיפי שקוף - אתה אלוף " ) כמו כן  כדאי לעקוב אחרי תכיפות השתן -  כל 2-3 שעות מעידים על מצב טוב . בנוסף,  כדאי אתם והילדים תלמדו להכיר ולזהות  את  סימני ההתייבשות: לחיים סמוקות ופנים אדומות, תחושת יובש בפה, כאבי ראש ועייפות, מיעוט שתן או שתן כהה ומרוכז. תחושת בחילה היא לרוב סימן בדוק להתייבשות. במקרה כזה עצרו את הפעילות והשקו את הילד בכמויות קטנות כל פעם.

לא מתפשרים על איכות המים - להבדיל מכם, ילדיכם נמצאים בתהליך מואץ ואינטנסיבי של בניית רקמות. לאור העובדה שמים משמשים חומר גלם חשוב במפעל הבנייה מומלץ להשקיע מחשבה בבחירת סוג המים לשתייה.

מים יכולים להכיל בתוכם חומרים רבים שמקורם בקרקע או בצנרת. מים המגיעים ממקור נקי, ללא צורך בתיקון או שיפוץ, חשבים בטוחים יותר לשתייה.

הרכב המינרלים שבמים יכול אף הוא להוות יתרון משמעותי: מים בעלי תכולה גבוהה ומשמעותית שלסידן ומגנזיום  מהווים יתרון חשוב עבור ילדים, בשל בניית העצמות המאסיבית המאפיינת גיל זה. מים המכילים פלואוריד באופן טבעי ובכמויות קטנות יכולים לסייע במניעת עששת שיניים. כמו כן, מסתבר שמים עלולים להיות מקור לכמויות לא מבוטלות של נתרן (מלח). תכולת נתרן נמוכה (עד 20 מ"ג/ליטר) במים חשובה למניעת עלייה בלחץ הדם, גם בקרב תינוקות וילדים, ולהפחתת הסיכון לחלות במחלת יתר לחץ דם בגיל מאוחר.

 

אולי יעניין אתכם לדעת עוד קצת גם על:

כמה חשובה שתיית המים אצל ילדים

כיצד תעודדו את ילדיכם לשתות עוד מים?  

גם המבוגרים צריכים לשתות יותר מים. בעיקר בזמן פעילות גופנית.

למידע נוסף אודות מים מינרליים

טיול מהנה !

לקבלת הצעת מחיר לשירות הברים שלנביעות

מחשבוןצריכת מים

הורידו את האפליקציה