להצטרפות*3080

גודל טקסט

התייבשות בהריון

מים חשובים לך ולעוברך המתפתח. הצטברות מי השפיר ונפח הדם שהולך ועולה מגבירים את הצורך שלך בנוזלים והופכים אותך ליותר רגישה למצבי התייבשות. שתיית מים מספקת היא האמצעי הקל, הפשוט והיעיל ביותר להבטיח שתיית מים מרובה וצריכה נאותה של נוזלים במהלך ההיריון. כיצד להימנע ממחסור במים, מהם סימני התייבשות בהריון וכיצד להגביר את שתיית המים בכתבה שלפניך .

מים חשובים לך ולעוברך המתפתח. הצטברות מי השפיר ונפח הדם שהולך ועולה מגבירים את הצורך שלך בנוזלים והופכים אותך ליותר רגישה למצבי התייבשות. שתיית מים מספקת היא האמצעי הקל, הפשוט והיעיל ביותר להבטיח שתיית מים מרובה וצריכה נאותה של נוזלים במהלך ההיריון.

כיצד להימנע ממחסור במים, מהם סימני התייבשות בהריון וכיצד להגביר את שתיית המים בכתבה שלפניך .

התייבשות בהריוןהדרישה למים עולה בהיריון

ההיריון מטיל עליך אחריות גדולה: לספק את כל הצרכים של העובר ההולך וגדל, לספק לגוף שלך את כל הדרוש לו לפעילות תקינה ולהכנה לקראת הלידה הקרבה ובנוסף להמשיך בתפקוד השגרתי. לצד התפקידים החשובים שהמים ממלאים בכל פעילות בגוף שלנו, במהלך ההיריון מתפתחות דרישות מיוחדות אשר הופכות אותך לתלויה יותר בנוזלים. על מנת לאפשר תנאים מתאימים להתפתחות טובה של עוברך הגוף שלך עובר שינויים רבים. הנפח של נוזל הדם ( פלזמה ) מתחיל לעלות כבר בסוף השליש הראשון. בסוף השליש השלישי, לקראת הלידה נוזל הדם שלך מכיל 45%-50% יותר נוזלים בהשוואה לנפח הרגיל שלפני ההיריון. הגדילה המשמעותית בנוזלי הדם לצד הצורך העולה בחמצן עבור הרקמות שלך ושל עוברך מחייבת הגברה בקצב פעילות הלב וכתוצאה עולה גם קצב הנשימה. מבחינת משק המים המשמעות היא אובדן גדול יותר של נוזלים בתהליך הנשימה ( אנחנו הרי מאבדים אדי מים בנשיפה). קצב חילוף החומרים מואץ והכליות מגדילות את נפחן ואת קצב עבודתן. סינון הדם ויצירת השתן בכליות גובר ב - 50% לעומת הקצב הרגיל. המשמעות היא הפרשה גדולה יותר של שתן. העובר, השלייה, מי השפיר, הרחם והשדיים גדלים גם הם בהדרגה ונוזלים נדרשים גם על מנת לתמוך בתהליכים אלו . המים חשובים לשמירה על מאזן הנוזלים והמלחים בגוף שלך ושל העובר שלך והם החיוניים למהלך התקין של ההיריון. שתייה מספקת של מים היא חלק חשוב ובלתי נפרד מההקפדה על תזונה מתאימה בכל שלבי ההיריון.

התייבשות – שאלה של איזון

מחסור בנוזלים מכל סיבה שהיא עלול להוביל להתייבשות. אנחנו מאבדות מים באופן קבוע בדיבור, בנשימה, בהזעה ודרך ההפרשות שלנו – בצואה ובשתן. כאמור בהיריון איבוד המים  בנשימה ובשתן גובר. מצבים של הקאות ושלשולים מגבירים גם הם את קצב איבוד המים וכן מחלות חום אשר מעלות את רמת ההזעה. מצבים אלו דורשים תשומת לב מיוחדת, בעיקר בהיריון.  מנגד, אנחנו מספקות לגוף שלנו מים באמצעות מזון ומשקה. עיקר אספקת המים לגוף – כ 80% - נעשית על ידי שתייה. כמה מים צריך לשתות בהריון? על פי המלצות השתייה האמריקאיות, אישה בהיריון זקוקה לסך של לפחות 3 ליטרים נוזלים ביום מהם 2.3 ליטרים ( 11.5 כוסות בנפח של 200 מ"ל ) אמורים להיות מסופקים באמצעות שתייה של מים.

קראי עוד על המלצות השתייה לנשים בהיריון

הסיבה העיקרית להתייבשות בקרב נשים בריאות בהיריון היא מחסור בשתייה. מצבי בחילה, השכיחים בהיריון, תורמים לפגיעה באספקת הנוזלים הסדירה . חוסר תשומת לב או מודעות לנושא היא חלק מהסיבות לשתייה מועטת. רבות גם לא יודעות לזהות סימני התייבשות בהריון. התייבשות תתפתח כאשר יופר המאזן ואיבודי הנוזלים יהיו גבוהים מהכנסת הנוזלים לגוף, וכלל שהמחסור במים בגוף יעלה, ההתייבשות תחמיר.

סימנים של התייבשות

עבור כולנו התייבשות קלה קשורה לכאבי ראש, ירידה בכושר הריכוז, עייפות, מיעוט שתן, יובש בפה ובלשון, לחיים סמוקות, דופק מהיר . במצבים כאלו יש לשתות מים עד להופעת שתן ולהקפיד על שתייה נאותה לאורך כל היום. כדאי לזכור כי מצבי התייבשות קלים הנמשכים לאורך זמן יכולים להגביר סיכון להיווצרות דלקות בדרכי השתן וכן להחמיר את תחושת הבחילה.  במידה וההתייבשות ממשיכה והמחסור בנוזלים גובר, התסמינים יוחמרו – כאבי הראש יהפכו משמעותיים מלווים בסחרחורת, הבחילה תגבר, היובש בפה יועצם ויופיע גם יובש בעיניים והדופק יעלה.

מבחינה מטאבולית התייבשות קשורה בהפרת מאזן המלחים בגוף, אשר עבור נשים בהריון משפיע הן על האם והן על עוברה. שינוי במאזן המים והמלחים יגרור שינויים הורמונאליים שעלולים בסופו של דבר להוביל להתפתחות צירי לידה ובכך להעלות סיכון ללידה מוקדמת טרם זמנה . במצב של הופעת צירים שלא בזמנם כדאי לפנות לאבחון רפואי ולטיפול.

כיצד למנוע התייבשות ?

הדרך הטובה ביותר למנוע התייבשות היא פשוט לשתות מים בכמות מספקת. עצם העובדה שאת מכירה בחשיבות הנושא ומודעת לסכנות שיש במצבי ההתייבשות תעזור לך לקדם את שתיית המים לסדר עדיפות גבוה יותר. במידה ואינך שותה מים בכמות מספקת מומלץ לנצל את חודשי ההיריון על מנת לרכוש הרגלי שתייה חדשים. אימון ותרגול שתיית מים הם השקעה משתלמת: הרגלי שתייה נכונים יעזרו לך גם בהמשך הדרך בהכנת גופך ללידה ( התייבשות יכולה להגביר את כאב הצירים ) , בהנקה ( שתייה נאותה תורמת לייצור חלב), שמירה על המשקל וכמודל לחיקוי עבור ילדיך.

כיצד להגביר שתיית מים ולמנוע התייבשות בהיריון - טיפים מעשיים

  • אל תסמכי על תחושת הצמא ושתי מעבר לה . תחושת הצמא אינה חזקה כמו תחושת הרעב ולכן קשה לעיתים לפרש אותה נכונה. הרגילי עצמך לשתות לאורך היום , גם אם אינך מרגישה ממש צמאה .
  • הפכי את המים לזמינים עבורך בבית: הציבי בקבוק מים מינרליים ליד המיטה שלך,  על שולחן האוכל , ברחבי הבית באזורים בהם את שוהה זמן רב. מקמי בר מים מינרליים בביתך במקום שבו את מבלה הכי הרבה זמן ולאו דווקא במטבח.
  • קחי איתך בקבוק מים לכל  למקום. החלטי שאת לא יוצאת מהבית בלי בקבוק מים בתיק , גם אם זו יציאה לזמן קצר. נצלי את זמני ההמתנה באוטו, בקופת חולים , בתור ללגימת מים .
  • אם את סובלת מבחילה ומתקשה לשתות מים בדקי מה נסבל עבורך  טוב יותר : מים קרים, מים עם טיפת לימון או תפוז או אולי מים מינרליים בגיזוז עדין. הקפידי על לגימות קטנות בקצב איטי. נצלי את ההפוגות בתחושת הבחילה להשלמות שתייה . מחסור בנוזלים בגוף מגביר את הבחילה ולכן ככל שתתעקשי לשתות יותר הסיכוי להפטר מהבחילה יעלה.
  • פזרי את שתיית המים לאורך היום. איזון היא מילת מפתח גם בכל מה שקשור לשתיית מים. שתייה של כמויות גדולות בבת אחת תעלה את נפח הדם במהירות ותגרום לכליות שלך למהר ולהפריש אותם בשתן . התוצאה תהיה פחות מים שיישארו בגוף ויותר ריצות לשירותים. שתייה של נפחים קטנים לאורך כל היום תאפשר אצירה יעילה יותר של המים בגוף.
  • בחרי במים איכותיים עבורך. כמו בכל דבר אחר, גם במים- למרות שהם שקופים ולכאורה נראים אותו הדבר - יש הבדלים של איכות. האיכות נמדדת ברמת הבטיחות של המים (כלומר עד כמה הם נקיים) וכן בהרכב המינרלים שלהם . מים מינרליים מגיעים ממקור בדוק ומפוקח , מחלחלים באזורים דלילי אוכלוסין ולכן אינם מכילים מזהמים נפוצים ( כגון חומרי ריסוס והדברה, שאריות תרופות , דלק ועוד ) , אינם מכילים כלור ותרכובותיו ( אין צורך לחטא אותם מחיידקים מזיקים) , אינם מכילים מתכות מהצנרת ונחשבים טעימים יותר ממי הברז. כדאי לבחור במים מינרליים בעלי תכולה משמעותית של סידן ומגנזיום ואשר דלים בנתרן.
  • עקבי אחרי צבע השתן על מנת לבדוק את מצב ההידרציה שלך. צבע השתן נחשב למדד טוב ומהימן לבדיקת משק המים בגוף. צבע בהיר , כמעט שקפקף וחסר ריח נחשב למעיד על מאזן נוזלים תקין. קחי בחשבון שנטילת תספי מזון , ויטמינים או תרופות מסוימות עלול להשפיע על צבע השתן ולשנות אותו.

במהלך ההיריון, השמירה על הבריאות שלנו הופכת גם לשמירה על הבריאות שלו או שלה. באתר נביעות תוכלי למצוא את כל המידע והטיפים החשובים לבריאות שלך בתקופת ההריון. היכנסי לעמוד מאמרים בהריון.

לקבלת הצעת מחיר לשירות הברים שלנביעות

מחשבוןצריכת מים

הורידו את האפליקציה